Hvad er Mundtlig Fortælling egentlig?
I 2008 startede jeg på Vostrup Efterskole, her havde jeg meldt mig til et fag der hed ‘Fortælleværksted’ – fordi der i introduktionen til faget stod, at man ville lære at stå alene på scenen. Det tiltalte mig, og selvom jeg altid havde fået at vide jeg var god til at læse højt, så var jeg overbevist om at det ikke ville skade at blive bedre. Jeg havde altså en uudtalt forventning om, at jeg havde meldt mig til et fag, hvor jeg skulle lære at læse højt på en indlevende måde. Så I kan nok forestille jer, hvor overrasket jeg blev da jeg fandt ud af at den mundtlige fortælling handlede om at FORTÆLLE en historie og ikke læse den højt. Faktisk tror jeg slet ikke, at jeg på noget tidspunkt på mit efterskoleår, havde en bog i hånden, i forbindelse med min undervisning i den mundtlige fortællekunst.
Jeg startede på faget i august og allerede i september, stod jeg for første gang og fortalte på en dansk fortællefestival, foran et publikum – og siden er jeg blevet i den mundtlige fortællings finurlige og fantasifulde verden.
Da jeg i november 2019 blev månedens fortæller hos den danske fortælleforening: Fortællere i Danmark, skrev jeg om mine rejse som fortællerske indtil nu. Det kan læses via dette link: https://fortaellereidanmark.dk/camilla-boutrup-mathiasen/.
I oktober 2020 vendte jeg tilbage til min tidligere skole: Social og Sundhedsskolen i Herning, hvor jeg underviste et næsten færdigt Pædagogisk Assistenthold i den mundtlige fortællekunst. Det var en introducerende workshop, hvor jeg havde særligt fokus på at fortælle for børn, at fabulere og hvordan den mundtlige historiefortælling er eminent til at skabe et rum med ro, nærvær og en særlig tryghed for barnet – hvor barnet gennem fiktionen tør tale om det, det der godt kan være lidt svært.